Du är ett geni!

Kom på vad som behövdes för datorn
Douglas Scherdin är 13 år och går i klass 7a på SSHL. Hans uppfinning ska hjälpa bärbara datorer att inte bli överhettade. Det är en platta med hål i som man kan ställa datorn på som ska göra att det tar längre tid innan datorn blir överhettad.
Vad framkallade då denna idé?
- Det var när jag satt hemma och gjorde ett skolarbete och datorn blev överhettad och stängdes av.
Douglas förklarar att problemet ofta består av att datorer har för små fläktar eller kuddar, gummiplattor som ska höja upp datorn och ge den mer tillgång till luft.

Det tog Douglas Scherdin ungefär en vecka att tänka ut uppfinningen och han jobbade en hel del med den hemma.
Det svåraste med uppfinningen tycker han var att fundera ut hur den skulle stå på golvet och hur man skulle kunna justera längden på plattan.
- Den är lätt och den är inte otymplig. Den står på hjul så den är lätt att skjuta undan. Det är mest det som utmärker den förklarar Douglas Scherdin.
Plattan är försedd med hål för att på så vis kunna släppa in luft till datorn och på så sätt fördröja tiden innan den överhettas.

Douglas tycker att tävlingen har varit bra för hela klassen då de sällan jobbar med händerna i skolan.
- Det är mest bara sitta och skriva. Jag har haft idéer väldigt länge och nu har jag fått chansen att visa vad jag hade, säger han.

Har din syn på teknik ändrats något?
- Nej, men jag har haft en bra syn på teknik innan. Jo, men lite har den ändrats. Teknik innebär inte att det ska vara något stort och komplicerat. Det kan vara någon liten plastsak, säger Douglas Scherdin till Sigtunabygden.



-Jag känner honom, HAH! bara för att du inte känner honom :D *retas*


Han ser ut såhär nu^^,

Emelie Edlund.
-Du kommer ihåg det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0